Tayvan Mobilya Endüstrisi Dünü, Bugünü ve Yarını

Mobilya Dekorasyon Dergisi - Mobilya Dekorasyon - Dergi - Yayın - İletişim - Dergi - furniture - wood - design - dizayn - aksesuar - kenarbandı - edgeband - makine -woodworking - woodworkingmachinery - fair - mobilya fuarları - woodworking machinery - ahsap makineleri- glue-yapıştırıcı tutkal-

Tayvan Mobilya Endüstrisi Dünü, Bugünü ve Yarını

31-07-2012
Tayvan Mobilya Endüstrisi Dünü, Bugünü ve Yarını
1949'da Ulusalcı hükümet Çin'den Tayvan'a geçmeden önce adanın mobilya endüstrisi, birçok Tayvanlının atalarının geldikleri Çin'in Fuijan ve Guangdong kıyı bölgelerindeki mobilyadan güçlü bir şekilde etkilenen geleneksel Çin tarzına odaklanmıştı.
TAYVAN'IN MODERN MOBİLYA ENDÜSTRİSİ 50 YIL ÖNCESİNE DAYANIYOR
1949'da Ulusalcı hükümet Çin'den Tayvan'a geçmeden önce adanın mobilya endüstrisi, birçok Tayvanlının atalarının geldikleri Çin'in Fuijan ve Guangdong kıyı bölgelerindeki mobilyadan güçlü bir şekilde etkilenen geleneksel Çin tarzına odaklanmıştı. Ayrıca 1895-1945 yılları arasında Japonya'nın koloni yönetimi sebebiyle güçlü bir Japon etkisi de mevcuttu.

1945-1955 yılları arası Tayvan modern mobilya endüstrisinin embriyo safhasıydı. Mobilyalar çekiç, bıçak, testere, balta, cetvel ve matkap gibi basit aletlerle üretiliyordu. Genellikle ahşap, hintkamışı ve bambu gibi doğal malzemeler aile ya da köy fabrikalarında basit bir şekilde mobilya ürünlerine dönüştürülüyor ve yakın köylerdeki ve kasabalardaki ev kullanıcılarına sunuluyordu.

1956-1966 yılları arasında endüstri ahşap mobilya ürünlerinin üretimi için makine, özellikle de ahşap işleme makineleri, kullanmaya başladıysa da büyük oranda insan gücüne hala ihtiyaç duyuluyordu. Malzemeler genişletilerek metal ve plastik kullanılmaya başlandı ve ürün yelpazesi iç mekân ve ev ürünlerinin yanı sıra ofis ve dış mekân ürünlerini de içerecek şekilde genişletildi. Bu değişikliklere uyum sağlamak için yerel üreticiler karmaşık makineler geliştirmeye ya da bunları sanayileşmiş Batı ülkelerinden ithal etmeye başladılar. Bu makineler arasında otomatik kesme makineleri, bükme makineleri, baskı makineleri, delme makineleri, plastik enjeksiyon kalıplama makineleri, biçimlendirme makineleri, oyma makineleri, taşlama makineleri, freze makineleri, cila makineleri, kalıplama makineleri, yapıştırma makineleri, paketleme makineleri ve yardımcı ekipmanlar yer alıyordu.

"EKONOMİK MUCİZEYİ" YARATAN ÜRETİM PATLAMASI
1970'lerde Tayvan endüstrilerini daha agresif bir şekilde geliştirmeye ve üreticiler deniz aşırı pazarları daha etkili bir biçimde keşfetmeye başladı. Hükümet ile yerli üreticilerin ortak çabaları ile ada büyüyen bir üretim merkezi haline gelerek tüm dünyada tanınan "ekonomik mucizeyi" yarattı. Tayvan'ın geleneksel üretim endüstrileri 1970'lerin başından 1980'lerin sonuna kadar hızla büyüyerek küresel bir ün kazandı. Bu dönemde zirveye ulaşan mobilya endüstrisi de bu trendin bir parçasıydı ve ihracat hacminin büyüklüğü nedeniyle adaya "Mobilya Krallığı" denmeye başlandı. Amerika Birleşik Devletleri uzun zamandır, özellikle de endüstrinin altın çağı boyunca, Tayvan'ın başlıca mobilya ihracat kapısı olmuştur. Ancak 1980'lerin başında Tayvanlı mobilya yapımcıları tüm yumurtalarını Amerikan sepetine yerleştirme riskinden kaçınmak için yalnızca A.B.D'ye odaklanmak yerine Avrupa, Orta Doğu ve diğer bölgelerdeki pazarları keşfetmeye başladılar.

ÜRETİM ORTAMINDAKİ DEĞİŞİKLİKLER VE ÇİN FAKTÖRÜ
Tayvan'ın mobilya ihracatı 1987'de 2.4 milyar ABD $ ile zirveye ulaştı. Sonrasında hem ülke çapında hem de diğer ülkelerdeki üretim ortamındaki değişiklikler nedeniyle endüstri bir düşüş sürecine girdi. Tayvan iş gücü eksiklikleri, artan ücretler ve yükselen endüstriyel arsa fiyatları nedeniyle zor günler yaşarken Çin ekonomisini liberalleştirerek pazarını açtı.

Üretim maliyetlerini düşürmek ve dünya pazarlarında rekabetçi kalmak için Tayvanlı mobilya üreticileri deniz aşırı ülkelere taşındı. Çin'le dilsel ve kültürel benzerliklerinin avantajlarını kullanarak alternatif üretim kaynağı yeri olarak Çin'e odaklandılar. Son yıllarda, Vietnam da ikinci sırada yakın takipte.

Tayvan Mobilya Üreticileri Derneği (TFMA) tarafından yayınlanan istatistiklere göre adanın mobilya üreticilerinin %80'inden fazlası deniz aşırı ülkelere, çoğunlukla da Çin'e ve Güneydoğu Asya'ya taşınmış durumda. Çin'de bu üreticiler üç bölgede kümelenmiş durumda: güney, doğu ve kuzey. Güneydekiler genellikle Pearl Nehri Deltasındaki Guangzhou, Shenzhen, Huizhou ve Dongguan gibi şehirlerde; doğudakiler genellikle Yangtze Nehri Deltasındaki Shanghai, Suzhou ve Zhejiang Bölgelerinde ve kuzeydekiler de genellikle Shnagdong Bölgesi ile Bohai Körfezi yakınlarındaki şehirlerde kümelenmiş durumda.

Şu an Çin'de faaliyet gösteren yaklaşık 1.500 Tayvanlı mobilya üreticisi bulunmaktadır ve bunların 500'ü Dongguan'da 300'ü de Yangtze Nehri Deltasında tutunma noktaları oluşturmuşlardır. Geri kalan 700'ü ise Çin geneline yayılmıştır.

ÜNÜNÜ GERİ KAZANAN BİR ENDÜSTRİ
Tayvan'da kalan mobilya üreticileri çeşitli dokularda ve görece düşük hacimlerde yenilikçi katma değerli ürünler üreterek pazar boşlukları bulmuşlardır. Bu strateji Tayvan'ın mobilya endüstrisinin dünya piyasalarındaki şöhretini geri kazanmasına yardımcı olmuştur.

Endüstriye ayrıca sektörün faaliyetlerini yükseltmek için önlemler üzerinde çalışan hükümetten de yardım eli uzanmıştır. Eşsiz tasarım ürünleri üreten ya da yeni üretim teknikleri geliştiren üreticilere yardım ve teşvik sunuluyor. Bu önlemler yerli mobilya üreticilerini Tayvan'da tutmak ve deniz aşırı ülkelerde faaliyet gösterenleri de geri dönmeye teşvik etmeyi amaçlamaktadır.

TFMA başkanı Ruca Chien, Tayvan'da kalan mobilya üreticilerinin pazar boşluklarını hedeflemek veya küresel çapta rekabetçi kalmak için mevcut güçlerine gereken ayarlamayı yapma konusunda akıllıca davrandıklarını belirtiyor. Usta zanaatkârlarının güçlü deneyiminden destek alan - ülkedeki ve yabancı ülkelerdeki - mobilya üreticileri dünya çapındaki alıcılar tarafından hala güçlü tedarikçiler olarak tanınıyor.

MEŞHUR TAYVAN MARKALARI VE BUNLARIN BÖLGE ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
İlginç bir şekilde Çin'de faaliyet gösteren Tayvanlı mobilya üreticileri Tayvan'da olduklarından çok daha fazla büyümüş ve hatta bazıları dünya lideri mobilya devleri haline gelmiştir. Asya Pasifik Mobilya Birlikleri Konseyi (CAPFA) eski Başkanı ve TFMA onursal başkanı Jack Chen Çin'de elde ettikleri başarıyı olgun üretim teknolojileri, modern yönetim, girişimcilik ruhu ve saf sıkı çalışmanın varlığına bağlıyor.

Chen hem Tayvan'da hem de Çin'de faaliyet gösteren Stylution Grup'un başkanı olarak başarılı Tayvanlı mobilya üreticilerinden biri. Chen'e göre büyük oranda Tayvanlı üreticilerin yaptığı katkı sayesinde Çin özellikle de geçtiğimiz on yıldır küresel mobilya pazarında giderek artan önemli bir rol oynamaktadır.

Tayvanlı mobilya üreticileri Güneydoğu Asya'da, özellikle de Vietnam'da hızla büyümektedir. Çin'de olduğu gibi Tayvanlı mobilya üreticileri mobilya endüstrisinin Vietnam ekonomisinde filizlenen bir sektör haline gelmesine katkı sağlamıştır.

Günümüzdeki dünya trendi, sağlık ve sürdürülebilirlik yaşam biçimlerine (LOHAS) artan vurguyla "eski güzel günlere" geri dönmekte. TFMA başkanı Chien "Dünya trendini yakalamak için mobilya üreticilerinin, çevresel koruma, sağlık ve güvenlik sunan mobilyalar tasarlamaya ve geliştirmeye kendilerini adamaları gerekmektedir. Sadece tek bir dünyamız var ve bu dünyayı korumak için çevre dostu ürünler üretmeliyiz," diyor.

YEŞİL VE BELİRLİ MALZEMELERE DAHA FAZLA VURGU
Chien Tayvanlı mobilya üreticilerini çevre korumasına daha fazla dikkat etmeye ve daha çevre dostu "yeşil" mobilya ürünlerine yönelmeye çağırıyor.

Aynı zamanda Tayvan hükümetinin yerli mobilya üreticileri için dünya standartlarında bir sertifikalandırma sistemi oluşturmasını umuyor. Tayvan'ın mobilya üreticileri çoğunlukla küçük ve orta büyüklükte işletmeler olduğundan, Chien bunların hem yatay hem de dikey olarak birbirleriyle entegre olmalarını tavsiye ediyor. Üretime dönük işletmeciler tasarım, geliştirme ve pazarlamaya odaklanmalı ve satışa dönük işletmeciler ise üretime ve kalıp ve parça geliştirmeye odaklanmalıdır. Ayrıca, ölçek ekonomileri aracılığıyla maliyetleri düşürmek amacıyla ortak malzeme tedariki ve işletme ve pazarlama bilgilerinin paylaşılması için bir platform kurmalıdırlar.

Endüstri uzmanlarına göre Tayvanlı mobilya üreticileri eşsiz, tematik ve trende duyarlı mobilyalar üretmek için özel bölgeler kurmalıdır. Metal ve cam gibi mobilyaya özgü malzemeler ile çevre dostu ve sağlığa yararlı malzemeler geliştirmelidirler. "Yeşil" ve ergonomik mobilyalar ile "LOHAS-sağlık ve sürdürülebilirlik yaşam stili" mobilyalarının yakın gelecekte güçlü bir şekilde pazarlanması bekleniyor. Aslında, bu tür ürünler için ayrılmış bir alan Tayvan'ın merkezinde şimdiden kurulmuş durumda.

Son yıllarda Tayvanlı mobilya üreticileri, daha üst sınıfa hitap ederek ve daha yüksek katma değerli ürünler üreterek gelişmekte olan uluslarda çok yaygın olan düşük fiyata satmaktan kaçınmaya teşvik edilmiştir. Tedarikçiler üst sınıf tüketicilere sunmak üzere özel tasarlanmış yenilikçi üst sınıf ürünlerin üretimine odaklanarak tam da bunu yapmıştır. Bazıları katma değerli sanatsal mobilya üretmek için zanaatkârlar ve tasarımcılarla çalışırken bazıları da, örneğin antibakteriyel, toksik olmayan ve tutuşma geciktirici mobilyalar üretmek için nanoteknoloji kullanarak, fonksiyonelliğe vurgu yapmıştır.

Küresel rekabetçiliklerini artırmak için birbirine benzer ürünler üreten bazı yerel mobilya üreticileri ihracat ortaklıkları kurma konusunda istekli ve Tayvan'ın merkezindeki metal ve cam mobilya üreticileri üretim ve pazarlama kaynaklarını birleştirerek rekabeti artırmak için bir araya gelmiş durumda.

Tayvan'dan gelen yıllık mobilya raporları, endüstrinin zirvede olduğu zamanlardaki değerin yalnızca yarısı olan 1.2-1.3 milyon ABD $ını gösteriyor. Başlıca ihracat kapıları Amerika Birleşik Devletleri, Japonya, Almanya, Birleşik Krallık, Çin, Kanada, Avustralya, İtalya, Fransa ve Meksika.
yazar

E-bülten için e-posta bırak